
Een ambitieus project
Het project omvat de vernieuwing van de LED-verlichting en de lichtsignalisatie om de zichtbaarheid en veiligheid te verbeteren. Een grote uitdaging was het verankeren van de structuren in een plafond met meerdere lagen beton. Samenwerking met andere bedrijven was essentieel om het project tot een succes te maken.
Een proefproject in Vlaanderen
De “design and build”-aanpak heeft directe invloed gehad op de technische keuzes.
« Dit is de eerste echte volledige renovatie van een tunnel in Vlaanderen. Het is iets waar we trots op mogen zijn », benadrukt Tom Bettens.

Wat zijn de volgende stappen?
Na de renovatie van de buis richting Gent, zal de tweede fase betrekking hebben op de richting naar Nederland. Er is ook een fotovoltaïsch park van 900 zonnepanelen gepland om de helft van de elektrische behoeften van de tunnel te dekken. Een project dat veiligheid, innovatie en energie-efficiëntie combineert.
Enkele cijfers
• Verkeer: 4,75 miljoen voertuigen/jaar
• Budget: +/- 125 miljoen euro
• Lengte: 1100 m lang
• Verlichting: 270.000 watt